Startups met een duurzame missie blijken in trek te zijn bij Europese investeerders. Meer dan de helft van hen wees afgelopen twaalf maanden een financieringsaanvraag van jonge bedrijven af vanwege het ontbreken van een voldoende groen profiel.

Dat blijkt uit onderzoek van FTI Colsulting, in opdracht voor e-commercegigant Amazon. De onderzoekers bevroegen begin april 509 investeerders uit landen als het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje naar hun kijk op groen ondernemerschap.

Hoger rendement verwacht van groene startups

Startups met een groen profiel zorgen voor een 15 procent hoger rendement, verwachten gepolste durfinvesteerders en private equity-partijen. Ruim twee derde (71 procent) van de investeerders vroeg de afgelopen twaalf maanden dan ook extra informatie op over het groene profiel van startups met een financieringsvraag.

De meerderheid (52 procent) van de investeerders liet een investering in een jong, groeiend bedrijf de afgelopen twaalf maanden passeren, vanwege zorgen over het duurzame karakter van de startup. Investeerders zouden zich bijvoorbeeld zorgen maken over de duurzaamheid van de logistiek in de toeleveringsketens van startups en over afvalbeheerprocessen.

Liefst zeven op de tien investeerders meent dat groene regelgeving het minder aantrekkelijk maakt om te investeren in startups die niet aan alle duurzaamheidseisen voldoen. Overheden zouden startups daarbij beter moeten ondersteunen, denkt 84 procent van de geldschieters. Volgens ruim acht op de tien geldschieters heeft meer dan de helft van de startups die zij op het oog hebben, niet de juiste technologie en kennis aan boord om voldoende duurzaam te handelen.

De onderzoekers spraken zowel professionele durfinvesteerders en private equity-huizen met gemiddeld 2 miljard euro vermogen onder beheer, als vermogende privé-investeerders die op eigen titel geld in jonge ondernemingen steken. De laatste groep heeft gemiddeld 6,2 miljoen euro onder beheer.

Dat duurzaamheid onder investeerders als criterium zwaarder weegt, bleek al eerder uit onderzoek van dataplatform PitchBook van begin dit jaar. Onderzoekers meldden toen dat klimaatstartups afgelopen jaar een recordbedrag van 4,2 miljard dollar bij investeerders los wisten te peuteren. Denk hierbij aan startups die CO2 uit de lucht halen, maar ook aan bedrijven die de CO2-uitstoot van bedrijven meten.

$4,2 miljard naar klimaatstartups in 2022

Het succes van groene startups is een uitzondering in de techsector. In de algehele startupbranche gaat het qua investeringen namelijk niet zo goed.

Wereldwijd staken durfinvesteerders afgelopen jaar liefst 35 procent minder kapitaal in startups, meldde technologiewebsite TechCrunch begin januari. Jonge groeibedrijven lijden onder hoge rentes en versomberde economische vooruitzichten.

Nederlandse startups haalden in het eerste kwartaal van dit jaar 420 miljoen euro op bij investeerders, bleek afgelopen maand uit Nederlands onderzoek. Dat is nagenoeg een kwart minder dan de 600 miljoen euro die ze in het laatste kwartaal van 2022 ophaalden. Het is zelfs bijna de helft minder dan ze in het eerste kwartaal van 2022 binnenharkten.

LEES OOK: Nederlandse durfinvesteerders willen in 2023 veelal evenveel of meer investeringen doen in groeibedrijven, ondanks economische afkoeling – vaak wel tegen lagere waardering